Роберт С. Рейд, Кинематическое и кинетическое исследование техники слалома, диссертация норвежской школы исследования спорта, 2010.
Robert C. Reid, A kinematic and kinetic study of alpine skiing technique in slalom 2010 г. dissertation from the Norwegian school of sport sciences, 2010.
Глава 3. Механика поворота
Chapter 3. Mechanics of Turning
3.3 Механика действий лыжника
3.3 The mechanics of skier actions
Вертикальная работа
Vertical actions
Примеры вертикальной работы лыжника
Examples of Skier Vertical Action
Перевод части раздела на стр. 70-73
Описано два типа движений, с помощью которых лыжник может увеличить скорость в повороте за счёт мышечных усилий. Первый способ, описанный Такахаши и Ёнеяма (2001; 2002), заключается в движении конькового типа в первой половине поворота. При таком движении компонента силы реакции ускоряет лыжника вниз по склону. Для этого лыжник и лыжи должны иметь расходящиеся траектории (Броди и др., 2008), что обычно выполняется в первой части поворота. Хотя существует вертикальная компонента, это движение вполне может быть классифицировано как боковое, зависящее от наклона лыжника в процессе движения коньком.
Two mechanisms have been proposed of how skiers may, through their muscular work, increase their speed when turning. The first type of action, described by Takahashi & Yoneyama (2001; 2002), consists of a skating-type motion in the first half of the turn where a component of the reaction force acts to accelerate the skier down the hill. To accomplish this, the skier and skis must have divergent trajectories (Brodie et al., 2008) which they normally do in the first portion of the turn. Although there will be some vertical component, this action could have just as easily been classified as a lateral action, depending on the skier’s inclination at the time of the skating motion.
Второй тип движений, используемый для увеличения скорости, пампинг , был первоначально описан Луи и Мот (1982,1983), а позднее Линд и Сандерс (2004). В сущности эти движения представляют собой пампинг вверх и вниз в определенных точках цикла поворота. В своей работе Луи и Мот использовали численное моделирование скольжения лыжника прямо вниз вдоль линии падения волнистой поверхности с целью изучения влияния различных стратегий пампинга. Они предсказали, что лыжники могут увеличивать свою скорость по сравнению с той, которую обеспечивает гравитационное ускорение при спуске по волнистой поверхности, за счет вертикальных движений пампинга в сочетании с передне-задним отклонением.
The second type of action used to increase speed is referred to as pumping and was originally described by Louie and Mote (1982) and Mote and Louie (1983) and late again by Lind and Sanders (2004). In essence, this action consists of pumping up and down at certain points in the turn cycle. Louie and Mote’s original work used a numerical simulation of a skier gliding straight down the fall line through undulating terrain to examine the effect of different pumping strategies. Their work predicted that skiers can increase their velocity over that which the gravitational acceleration provides when descending over undulating terrain by vertical pumping actions combined with fore/aft rocking.
В частности, моделирование Луи и Мот показало, что пампинг вверх и отклонение назад, в точках, когда нормальная компонента силы реакции максимальна, увеличивает скорость лыжника. Наоборот, пампинг вниз и отклонение назад приводят к уменьшению скорости. В зависимости от того, когда происходит пампинг вниз, это снижение может быть минимизировано. Луи и Мот пришли к выводу, что лучшая стратегия для увеличения скорости - это пампинг вверх и отклонение назад в те моменты времени, когда нормальная сила реакции была бы наибольшей при движении без пампинга. Так же увеличивает скорость пампинг вниз и отклонение вперёд в моменты времени, когда нормальная сила при движении без пампинга была бы наименьшей.
In particular, Louie and Mote’s simulation predicted that up-pumping and rocking back when the normal component of the reaction force is greatest increases the skier’s velocity. Conversely, down-pumping and back-rocking results in a decrease in velocity although, depending on when the down-pump occurs, the decrease can be minimized. Louie and Mote concluded that the best strategy to maximize velocity is to up-pump and rock back at times when the normal reaction force would be greatest without pumping, and to down-pump and rock forward at times when the normal force without pumping would be least.
Работа Луи и Мот заключалась в прямом спуске по волнистой поверхности. Не совсем ясно, как механика пампинга в этой модели прямого спуска может быть преобразована в механику поворота. Чтобы объяснить, как мышечная работа лыжника во время пампинга вверх при повороте может быть преобразована в повышение скорости, Линд и Сандерс (2004) использовали модель лыжника, скользящего по рельсам без трения и выполняющего серию поворотов. В этой упрощенной модели кинетическая энергия вращения лыжника (T) в любой точке его траектории определяется уравнением:
T = I ω ω / 2 [3.10]
Где I - момент инерции лыжника относительно оси вращения, а ω - его угловая скорость (Оганян и Маркерт, 2007). Учитывая, что угловой момент (момент импульса) лыжника L=Iω и умножая правую часть уравнения [3.10] на I/I, получаем уравнение, связывающее кинетическую энергию вращения лыжника, угловой момент (момент импульса), и момент инерции (Линд и Сандерс, 2004):
T = L L / (2 I) [3.11]
Louie and Mote’s work was done when straight running through rolling terrain. So, it is not immediately clear how the mechanics of pumping in this straight running model might translate to turning mechanics. To explain how a skier’s muscular work during an up-pump when turning can be transformed into increased speed, Lind and Sanders (2004) used a model of a skier sliding along frictionless rails through a sequence of turns. In this simplified model, the skier’s rotational kinetic energy (T) at any point along her trajectory is given by the equation:
T = I ω ω / 2 [3.10]
where I is the skier’s moment of inertia about the axis of rotation and ω is her angular velocity (Ohanian & Markert, 2007). Considering that the skier’s angular momentum (L) is equal to Iω , and by multiplying the right-hand side of Equation [3.10] by I/I, the following equation relating the skier’s rotational kinetic energy, angular momentum, and moment of inertia can be obtained (Lind & Sanders, 2004):
T = L L / (2 I) [3.11]
Если лыжник в какой-то момент в процессе поворота задействует мышцы, чтобы переместить свой центр масс к центру поворота, его момент инерции I уменьшится. Поскольку в этой упрощённой модели предполагается, что на лыжника не действуют внешние моменты, изменяющие его угловой момент, то уменьшение момента инерции приведет к увеличению его кинетической энергии вращения в соответствии с уравнением [3.11]. Численно это увеличение будет равно механической работе мышц лыжника против инерционной центробежной силы (Луи и Мот, 1982; 1983) и, таким образом, может быть предоставлено:
DT = (mvv/r) d [3.12]
где m - масса лыжника, v - его тангенциальная скорость, r - радиус поворота, d - расстояние, на которое лыжник толкает свой центр масс к оси вращения (Линд и Сандерс, 2004). Если пампинг вверх выполняется, когда силы во время поворота велики, даже относительно небольшое смещение центра масс может привести к существенному увеличению кинетической энергии.
If the skier, at some point during the turn, uses her muscles to extend and move her center of mass towards the center of the turn, her moment of inertia I will decrease. Since, by definition in this simplified model, no external torque acts on the skier to change her angular momentum, this decrease in moment of inertia will result in an increase in her rotational kinetic energy following Equation [3.11]. The magnitude of this increase will be equal to the mechanical work the skier’s muscles do against the inertial, centrifugal force (Louie & Mote, 1982; Mote & Louie, 1983) and can thus be given by:
DT = (mvv/r) d [3.12]
where m is the skier’s mass, v is her tangential velocity, r is her turn radius, and d is the distance the skier pushes her center of mass towards the axis of rotation (Lind & Sanders, 2004). If the up-pump action is carried out when the forces during the turn are high, even a relatively small displacement of the center of mass can result in a substantial increase in kinetic energy.
Не смотря на то, что Линд и Сандерс (2004) объяснили механику пампинга вверх как части пампинга, они не изучали пампинг вниз и передне - заднее отклонение, описанные в работах Луи и Мот ( 1982; 1983). Если приложить к повороту расчёты Луи и Мот и учесть при этом объяснения механики пампинга вверх Линда и Сандерса, можно предположить, что стратегия пампинга, которая максимизирует скорость лыжника, состоит в том, что лыжник, во-первых, выполняет пампинг вверх и отклоняется назад , когда центростремительная компонента силы реакции снега максимальна и лыжник отклоняется к центру вращения и, во-вторых, выполняет пампинг вниз и отклоняется вперёд, когда центростремительная составляющая силы реакции снега минимальна.
Although Lind and Sanders (2004) explained the mechanics of the up-pump portion of pumping, they did not examine the down-pump or fore/aft rocking components of Louie and Mote’s predictions (Louie & Mote, 1982; Mote & Louie, 1983). If one were to translate Louie and Mote’s findings to turning situations, and take into account Lind and Sanders explanation of the up-pump mechanics, this would suggest that the pumping strategy that best maximizes skier velocity will be one where the skier (1) up pumps and rocks back when the centripetal component of the snow reaction force is greatest and the skier is inclined towards the center of rotation and (2) down-pumps and rocks forward when the centripetal component of the snow reaction force is least.
Однако, ведутся споры о том, насколько механика пампинга применима на практике. Например, Супей (2003) утверждает, что любое преимущество, которое можно получить от пампинга, будет небольшим, и оно будет перевешено увеличением силы трения и сопротивлением воздуха. Аналогичным образом, Броди и др. (2008) признают, что существует возможность увеличения скорости во время поворота, но предполагают, что пампинг может иметь другие вредные побочные эффекты, такие как повышенное проскальзывание лыж, потеря баланса или ухудшение времени проезда. Поэтому они предполагают, что после того, как лыжник наберет скорость на трассе, время прохождения может быть скорее связано с тем, как не терять слишком много энергии во время поворота, а не с тем, как увеличить энергию на некоторой части поворота.
There is some debate, however, as to what extent pumping mechanics are applicable in reality. For instance, Supej (2003) argues that any benefit one might gain from pumping will be small and normally outweighed by increases in friction and wind drag forces. Similarly, Brodie et al. (2008) acknowledge that there is a possibility to increase speed during the turn, but suggest that pumping may have other, detrimental side effects, such as increased ski slippage, loss of balance, or poor timing. They therefore speculate that, after a skier has come up to speed on the course, performance may be a question more of how not to lose too much energy during the turn, rather than how to gain energy at a certain part of the turn.
Сообщение отредактировал Antry: 25 November 2021 - 20:09